23 Nisan 2013 Salı

Bahreyn'de Gülsuyu ve Kan



   Yarış Bahreyn'de olunca en uygun başlık sanırım bu; Gülsuyu ve Kan. Podyumda alkol yasağından dolayı gül aromalı meşrubatlar patlatılırken, ülkenin diğer yerlerinde akan şey kandı. F1'in Bahreyn'de yapılıp yapılmaması politik açıdan tartışmalı olabilir. İnsan hakları ihlallerinin olduğu bir ülke olduğunu biliyoruz ve eylemcilerin de F1 yapılması yerine yasalarda reformlar yapılmasını istediğini duymuşuzdur. Hükümet ise ülkenin durumunu normal gösterebilmek adına yarışları düzenlemeyi uygun görüyor. Bernie ise olaya çok farklı bir açıdan baktı; F1'in yapılmasının aslında hükümete değil, eylemcilere olumlu bir durum oluşturduğunu söyledi. Bahreyn'deki olayları ne kadar iyi biliyorsunuz? Yazılı-görsel basında neredeyse hiç yer almayan bu insan hakları ihlallerini sadece yarış haftasında hatırlıyoruz. Eylemcilerin sesini duyurabildikleri ender fırsatlardan birisi de aslında bu F1 yarışı, bu yarış olmasa sesleri hiç duymayabilirdik, işin bir de böyle bir acı yanı var. Bu konu aslında önemli ancak sizi sıkmamak adına kısa kesip yarışa dönmem lazım, son olarak şunu söyleyeyim; F1 ve pilotlar ne kadar politik olmalı sorusunu işte bu tür durumlarda tekrar sormak lazım, hangi pilot oradaki katledilen insanlar için küçük de olsa bir protest tavır gösterdi, en azından aracında bir siyah bantla yarışa çıkmak çok mu zor? F1'in soğuk ve karizmatik adamlarını seviyorsunuz, ama onlar soğuk mu, yoksa insani duygularını yitirmiş birer şımarık çocuk mu diye soruyorum. Bu konuda merakı olan arkadaşlara Eurosport'un sitesindeki Mali Selışık'ın Bahreyn hakkındaki son yazısını okumasını tavsiye ediyorum.

   Gelelim yarışa, oldukça keyifli bir yarış olduğunu söyleyerek başlamak lazım. Bolca geçiş ve mücadele gördük ve benim için doyurucu olduğunu söylemem lazım. Mücadelelerin de orta sertlikte olması ve temasların olmaması, bu mücadeleleri güzelleştiren kısmı sanırım. Tabii ki DRS ile yapılan geçişlerden bahsetmiyorum. Perez'in yükselişi, Di Resta'nın podyumu kovalaması, Ferrari'nin kutup ayısı ile imtihanı ve elbette Pirelli'nin lastikler ve hamurlar konusundaki açıklamaları...



   Yarışın startında ilk 3 araç gayet iyi kalktı ve Alonso Vettel'i geçti ancak sonra tekrar tekrar yer değiştirdiler. İkili arasındaki mücadele enfesti. Bu ikilinin Rosberg'i geçmesinin ardından Vettel Alonso ile farkı açarken, Rosberg daha da gerilere düştü. Alonso için ise olaylar çok farklı bir hal aldı aslında. Alonso'nun DRS sistemi kapanmak yerine yukarı kalktı. Kanadın altından geçen hava kanat plakasını yukarı itti ve plakayı yukarı sıkıştırdı. Alonso pite dönüp sorunu çözse de DRS'yi tekrar açtığında yine aynısı yaşandı. Alonso sonraki tur yine pite döndü ve DRS düzeltildikten sonra Alonso'nun DRS'yi bir daha kullanmaması kararı aldığını gördük. Elbette bu pitler sırasında Alonso'nun çok zaman kaybedip gerilere düştüğünü söylememe gerek yok.

   Alonso bu sorunlarla uğraşırken Rosberg sırayla geçiliyordu. Rosberg pole almış olsada orta sıralara kadar düştü, yarış temposu konusunda bitmiş halde olan Mercedes, kendisinin bitmesi yetmiyormuş gibi lastikleri de anında bitiriyordu. Mercedes için hüzünlü bir tablo oldu.

   Vettel ise arka gruptan iyice uzaklaştı ve yarışı rahat bir şekilde sürdürdü, yarış sonuna kadar da pozisyonunu korumayı bildi ve galibiyeti aldı ancak aynısını Webber için söylemek zor. Trafikte kalan Webber mücadele ederken çok fazla lastik tüketiyordu ve yarış onun için çok iyi geçmedi. RBR'nin lastikleriyle sorunlu olduğunu çok iyi biliyoruz. RBR önü açıkken çok hızlı bir araç ancak trafikle karşılaştığında lastiklerine zarar vermeye başlıyor. Geçen yarış Vettel'in son anlarda podyumu tehdit etmesindeki kilit unsur da buydu, farklı strateji ile Vettel'i trafikten uzak tuttular ve lastik koruyarak iyi bir pozisyona gelebildiler. Bu yarışta da önü açık olan Seb yine iyi turlar ile galibiyeti kazandı.



   Ferrari Alonso ile yaşadığı sorunlardan sonra nefes alabilmişti ki, Massa sorunlarla boğuşmaya başladı; sağ arka lastiği 2 kez patlayan Massa ikisinde de pite dönüp lastik değiştirebilmiş olsa da çok büyük kayıp yaşadı. Ferrari için kabus gibi geçen haftasonunda Massa'nın sorunu da bir soru işareti olarak kaldı. Aynı lastiğin patlamış olması ilginç bir tesadüf, yani aracın sağ arka süspansiyonundaki bir şey mi lastiğin fazla aşınmasına ve patlamasına sebep oldu, yoksa Pirelli lastiklerinde sorun mu vardı, yoksa sıralamalarda Lewis'in de başına geldiği gibi pist üzerindeki yabancı maddelerden mi lastik patladı, şimdilik bunu bilmiyoruz ama trajikomik bir durumdu.



   Yarışta parlayan iki pilottan biri Di Resta oldu. Force India bu yıl iyi bir araç üretmiş ancak ilk yarışlar büyük şanssızlıklar yaşadıkları açık. Geçen yarış Guti mağduru olan Sutil, ondan önceki yarış bijon yüzünden yarışı bırakmak zorunda kalan takım... Bu yarışta yüzleri biraz olsun güldü. Di Resta hem iyi bir strateji, hem de iyi bir tempo ile 3. sıraya yerleşti ve podyuma doğru gidiyordu. Açıkçası podyum almasını da çok istedim ancak Grosjean'ın Lotus'u Force İndia'dan çok daha iyidi ve podyum şansı ellerinden uçup gitti. Buna rağmen Force India çok iyi puanlar kazandı. Umarım sonraki yarışlardan birinde podyuma çıkmayı başarabilirler, bu yıl hakediyorlar.

   Yarışın diğer parlayan yıldızı ise ilk yarışlarda varlık gösteremeyen ve büyük eleştiriler alan Perez oldu. Whitmarsh'ın "Perez daha sert olmalı" sözünü yarışa yansıtan Perez çok iyi geçişler yaptı ve agresif tarzıyla çok büyük heyecan yaşattı bizlere. Hatta McLaren taraftarlarını hop oturtup hop kaldıran Button ile mücadelesi harikaydı. Küçük bir temas yaşasa da o kadarı kadı kızında da olur diyorum, Perez hep böyle olmalı.



   Button yarış sonunda Perez'in biraz fazla sert olduğunu söylerken durumu abarttı, Perez'in Button için çok fazla tehlike yarattığını düşünmüyorum. Küçük bir temas oldu ama onun da ciddi bir hasar verecek düzeyde olmadığını düşünürsek bu olumlu bir şey. Button sanırım bu yarış güçlü bir takım arkadaşı olduğunu görünce biraz şaşırdı ve gözü korkmuş olabilir.

   Yarış bitişine bakarsak; yarışa iyi başlangıç yapan Vettel yarışı rahat kazanırken, iyi lastik kullanabilen Lotus'u podyumun 2. ve 3. basamağında gördük. Lotus iyi bir strateji ile yarışın kazanan takımı oldu. Yarışın sürprizlerinden olan Di Resta 4. olurken, kötü lastik kullanan aracına rağmen elinden geleni yapan ve sorunlardan uzak duran Lewis 5. oldu. Diğer bir yarışın yıldızı Perez 6. oldu ve Webber onu takip etti. Yarışın sonlarına kadar mücadele eden bu grupta 8. olarak tamamlayan Alonso oldu, yarışın öncesinde favori olarak gördüğüm pilot, DRS ile sorunlar yaşamasına ve 2 pit stopa rağmen iyi bir durumda bitirdi diyebiliriz. Bazılarına göre Alonso sorun yaşamasa yarışı kazanabilirdi ancak benim yarışın başında gördüğüm kadarıyla burada RBR bir tık daha hızlıydı ve Alonso sorun yaşamamış olsaydı yarışı kolayca kazancabilecekti demek çok zor, büyük ihtimalle 2. sırada tamamlayabilirdi. Yarışa pole pozisyonundan başlayan Rosberg ise 9. olabildi. Button ise 10. olarak ancak bir puan alabildi.



   Arka grupta ise Caterham Sauber'lerden birinin (Gutierrez) önünde bitirmeyi başardı. Bianchi yine Marussia'da Chilton'ı mağlup ederken bu sefer Caterham'ların önünde bitiremedi. Caterham burada biraz daha kendini toplamış gibi gözüktü.

   Yarış için durum böyleydi. Bunun dışında bu haftasonu en çok konuşulan konu Pirelli oldu. Pirelli lastiklerinin dayanıksız olması zaten çok kez tartışıldı ancak iş bu sefer biraz karmaşık. Pirelli Bahreyn için getireceği yumuşak lastikleri orta hamur ile değiştirme kararının aslında daha önceden alınmış olduğunu belirtti. İşin ilginci bahsettiği dönemde Marko, Pirelli'nin lastik hamurlarında değişiklik yapacağı sözünü aldıklarını belirtti. Pirelli de lastiklerde bir değişiklik olabilir sinyalleri vermeye başlamıştı haftaiçi, değişiklik olacaksa İspanya öncesi duyurulacağı söylendi. RBR-Mercedes lastiklerin değişmesini isterken, Ferrari-Lotus değişmemesini istiyordu. Daha sonra McLaren de lastikleri anladı ve onlar da lastiklerin değişmemesi görüşünü benimsedi. Şu an gridde lastikleri bir çok takım çalıştırabilmeyi başardı. Pirelli de geri adım atmış gibi gözüküyor, takımların çoğunluğu istemediği sürece lastik hamurlarının değişmeyeceğini söylerken bir taraftan şunu belirtti; RBR bizden araçlarına uygun lastik üretmemizi istiyor.

   Pirelli ile RBR arasında bir ay önce bir şeyler konuşulmuş gibi gözüküyor, ancak Pirelli şu an fikir değiştirdi anlaşılan. Diğer takımlarla da Pirelli arasında bazı görüşmeler olmuş olcak ki Pirelli şu an lastik hamurlarında büyük bir değişikliğe gitmeyecek gibi. Bu bazı açılardan olumlu elbette, lastikleri çözmüş olan takımlar için adaletsizlik olacağı aşikar. Yine de bu lastiklerin fazla aşınması yarışların seyrini çok fazla değiştirdi ve bu değişiklik bence çok olumlu değil. Kim pite girmiş, kim hangi stratejiyi yapıyor anlamaya çalışmakla uğraşıyoruz ve pist üzerindeki mücadeleleri özler olduk. Hamurlarda değişiklik yapılması bence gerekli ancak adaletli olması açısından sezon sonunda yapılması sanırım en uygunu olacak. Tabii bu arada lastiklerin de sadece teknik olarak değil, politik bir rolü olduğunu gördük ve takımlar arasında bu yüzden tartışmalar devam edecek gibi. Elbette her takım kendisi için en iyi sonuçları olacak sonucu istiyor ve doğru olan hangi takımın istediği diye bir şeyden bahsetmek bence çok mantıklı değil. O yüzden takımların davranışlarını övmek yada yermek sadece taraftarlıktan kaynaklı olacaktır. Burada haklı yada haksız taraf yok, herkesin derdi kendi takımının hızlı olmasını sağlamaktan ibaret.



   Yazıyı bitirmiştim aslında ama son bir ekleme yapmak istiyorum; Ferrari'de Alonso hala şampiyonluk konusunda umutsuzluğa kapılmadığını söylüyor. Ancak bu beni düşündürüyor. İlk 4 yarıştan 2'sinde sorun yaşayan pilot, bundan sonra rakiplerinin sorun yaşayacağını düşünse de unutulmaması gereken şeyler var. Geçen yıl Alonso sezon boyunca hiç hata yapmamıştı, rakipleri de bunu pek ala yapabilir. Diğer taraftan Ferrari şu ana kadar %50 oranında sorun yaşamış, tekrar sorun yaşanmayacağının garantisi mi var? Ayrıca şu an Ferrari iyi performans gösteren bir araç olabilir ancak Avrupa yarışlarına geçtiğimizde takımlar büyük güncellemelerle geldiğinde Ferrari hala bu kadar rahat yarış kazanabilecek bir araç olacak mı, geri düşmeleri de söz konusu olabilir. Bu etkenleri düşünüp biraz kendini sıksa iyi eder, geçen yıl baskı altında çok başarılıydı ancak bu yıl aracı görünce kendini salmış gözüküyor ve Alonso'nun sürüşü geçen yılki Alonso'ya benzemiyor, bu yıl düşüş yaşamaya başlamış bir görüntü var gibi geldi bana.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder